Dijital Pazarlama Kampanyası Nasıl Oluşturulur?
Bir dijital pazarlama kampanyası oluşturmak karmaşık ve maliyetli bir iştir. Dijital pazarlama kampanları temelde klasik pazarlama kampanyası ile benzer olsa da gözden kaçırılmaması gereken bazı detaylar var.
Dijital Pazarlama Kampanyası Nasıl Oluşturulur?
Bir dijital pazarlama kampanyası oluşturmak karmaşık ve maliyetli bir iştir. Dijital pazarlama kampanları temelde klasik pazarlama kampanyası ile benzer olsa da gözden kaçırılmaması gereken bazı detaylar var. Dijital pazarlama kampanyaları klasik pazarlama kampanyalarının aksine dinamik ve pazarlamanın her aşamasında ölçülebilir, hedeflenebilir ve özelleştirilebilir. Dijital bir kampanya çoğu markanın sandığı gibi sosyal medya postları ya da Youtube’a eklediğiniz bir videodan ibaret değil. Dijital güçlüdür fakat bu gücün potansiyelini hissetmeniz için iyi bir kampanya kurgusu yaratmalı ve dijital’i iyi kullanmanız gerekir.
Şimdi size bir dijital kampanyanın temelde nasıl oluşturulacağını anlatmama izin verin. Eminim bu basit ama atlanan şeyler size yardımcı olacaktır.
Dijital bir kampanya çoğu markanın sandığı gibi sosyal medya postları ya da Youtube’a eklenilen komikli/dramatik bir videolardan ibaret değil.
Bunları okumadan önce belki dijital pazarlama nedir, bir web sitesi pazarlama stratejisi nasıl oluşturulur gibi şeylere göz atmanız faydalı olur.
1) Hedeflerinizi Belirleyin
Her şeyde olduğu gibi burada da en önce yapmanız gereken şey kağıdı kalemi alıp hedeflerinizi yazmak. Daha çok satış mı istiyorsunuz, bilinirliğe mi ihtiyacınız var, bir şeyleri mi duyurmak istiyorsunuz ya da bunların hepsi. Önce ulaşmak istediğiniz hedefi belirlemelisiniz. Kampanyanızın odaklı bir hedefi olmalı ve dilerseniz alt hedefler de oluşturabilirsiniz. Çoğu zaman oluşturduğunuz bir kampanya istediğiniz ana hedefin dışında alt hedeflere de ulaşacaktır. Örneğin satış hedeflediğiniz kampanya size bir miktar bilinirlik de getirebilir. Elbette bu biraz da sonraki adımlarda bahsedeceğim kampanya dilinize bağlı.
Hedefleriniz yukarıda saydığım standart hedefler olduğu gibi dönüşüm oranınızı yükseltmek, trafiğinizi yükseltmek ya da geliştirdiğiniz bir ürünün kullanımını yükseltmek gibi hedefler de olabilir. Dijital pazarlamada seçenekler sonsuzdur.
2) Kitlenizi Tanımlayın ve Hedef Pazarınızı Tanıyın
Kime hitap ettiğinizi bilmiyorsanız muhtemelen hedefiniz başarılı olmayacak. Yani hedefinizin başarılı olması tamamen bir mucize olacaktır. İşimizi şansa bırakmamalıyız. İletişim iki yönlüdür; mesajı veren ve mesajı alan. Dijitalin güzelliği ise burada başlar. Mesajınızı doğru kişilere vermenizi sağlar.
Tv’yi düşünün, prime-time’da yüzbinlerce insana bebek bezi reklamı yayınlanıyor ve buna milyonlar harcanıyor fakat bu kimin umurunda? Yani benim bir bebeğim yok ve gerçekten bu mesaj benim için gereksiz. Tv reklamları artık boşa harcanan paralardan ve onlarca insanın boşa harcadığı emekten başka bir şey değil. Dijital, size paranızı çöpe atmamanız için muhteşem şekilde özelleştirilebilir bir pazarlama alanı sağlar, bunu kullanın. Örneğin bir spor ayakkabı markasısın ve bacaklarında ağrı olan yaşlı insanların yürümelerini daha konforlu hale getirecek bir ayakkabı ürettin. Bunu milyonlarca insanla mı paylaşmayı istersin yoksa ürünü satın alma potansiyeli olan yaşlı + yaşlı ebeveyni olanlarla + satın alma gücü yüksek insanlarla mı paylaşmayı istersin. Tercih senin, sokağa atacak paran varsa kitleni tanımak zorunda değilsin ama hedefine ulaşmak istiyorsan kimlerle iletişime geçmen gerektiğini bilmelisin.
3) Bütçenizi Belirleyin
Hedeflerinizi belirlediniz, hedef pazarınızı tanımladınız ve pazarda ulaşmak istediğiniz kişilerin ayrıntılı bir kişilik personalarını çıkardınız. Şimdi en kritik noktalardan birisindeyiz. Bütçe.
Bütçeniz olmalı. Dijital pazarlama bütçeleri klasik mecra bütçelerinden daha uygundur fakat bu istediğinizi elde etmenin ucuz olduğu anlamına gelmiyor. Bütçeniz sizin pazarlama limitlerinizi oluşturur. Düşük bir bütçeyle daha az kişiye erişim sağlarsınız. İyi haber düşük bütçeler birilerine ulaşmanın önünde ana engel değildir, az bütçeyle az kişiye çok bütçeyle çok kişiye ulaşırsınız. Ne kadar çok kişiye ulaşırsanız hedeflerinize o kadar yaklaşırsınız. Cem Yılmaz’ın tanımı “Para Çokomel Eğrisi” bütçe ve dönüş arasındaki ilişkiyi çok güzel açıklıyor. Parayı ver çokomeli al.
4) Kanallarınızı Belirleyin
Son kısma geldik. Cevap vermeniz gerek soru artık bu: Hedefinizi gerçekleştirmek için kime, hangi bütçe ile ve hangi kanaldan ulaşacaksınız? Kafanızda bu soru ile bir şeyler oluşmuş olmalı. Elbette genel ve yaygın kanı her yerden kitlenin karşısına çıkmak olacaktır ama kitlelerin kanallara göre davranışları değişmektedir. B2B satış için İnstagram berbat bir kanalken e-mail’ler ve content pazarlaması daha iyi sonuç verecektir bununla beraber e-mail ve içeriğe dayalı kampanyalar oluşturmak sosyal medya kampanyalarından daha uzun sürecek ve daha maliyetli olacaktır. Ya da tam tersi kozmetik ürünler satan bir marka için de sosyal medya, video kanalları daha iyi dönüş alacakları kanallar olabilir.
Son sözler
Gerçekte elbette bu kadar kısa adımlarla sonuca gelmeyeceksiniz ama temelde bu dört adım ile dijital kampanyalarınızı inşa edeceksiniz. Dijital pazarlama kampanyaları oluşturmak burada anlattıklarımdan çok daha karmaşıktır. Dijitalde kampanya oluşturmak kampanyanızda kullanacağınız dil, görsel, hangi kanalda ne sıklıkla görüneceğiniz, gelen dönüşümü nasıl yöneteceğiniz gibi oldukça detaylı bir iştir. Burada yazdıklarımın sizin için bir temel oluşturmasını ümit ediyorum.
Bültenimize abone olun
Dijital pazarlama ile ilgili haberler ve inSight içerikleri için abone olun.